Online vindbaarheid is nog nooit zo belangrijk geweest. Het is voor bedrijven belangrijker dan ooit om online zichtbaar te zijn. Dat is ook niet zo vreemd, gezien steeds meer zoekopdrachten online worden uitgevoerd. Ga zelf maar eens na wat jij doet als je op zoek bent naar een specifiek product of een bepaalde dienst. De kans is groot dat je dan naar een online zoekmachine, zoals Google, grijpt. Het is voor bedrijven dan ook van belang om hoog in de zoekresultaten te eindigen, zodat ze deze (steeds groter wordende) doelgroep niet mislopen. Hierbij zijn SEO en SEA van essentieel belang. Maar wat beteken deze termen precies? En hoe pak je dit aan? Alles wat je moet weten, vind je in dit artikel.

Verschil tussen SEO en SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Hierbij wordt op natuurlijke wijze de vindbaarheid van de website voor zoekmachines aangepast. Je kunt een seo specialist inhuren om dit voor jou te verzorgen, maar er zijn ook dingen die je zelf kunt doen. Dat kan op heel veel verschillende manieren:

  • Linkbuilding speelt een belangrijke rol binnen zoekmachine optimalisatie. Bij linkbuilding probeer je zoveel mogelijk links naar jouw website te verzamelen. Iedere link wordt als stem gezien door Google. Hoe meer belangrijke websites naar jouw pagina linken, hoe belangrijker jouw website in de ogen van Google zal worden. Hierdoor ontvangt het een hogere kwaliteitsscore en krijgt het ook een hogere positie binnen de zoekresultaten toebedeeld.
  • Het optimaliseren van de webteksten speelt ook een belangrijke rol. Toch moet hierbij wel een kanttekening worden geplaatst. Zo is het bijvoorbeeld van belang om belangrijke zoekwoorden in de teksten te verwerken, maar dit mag geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de teksten. Iets wat wel vaak wordt gezien. Dit komt met name doordat de Google robots voorheen niet zo goed waren in het doorgronden van de teksten en daardoor afgingen op de hoeveelheid zoekwoorden in de tekst. Inmiddels weten zij de teksten te ‘lezen’ zoals personen dit zouden doen en hechten ze meer waarde aan kwaliteit. Het gebruik van zoekwoorden is dus nog altijd van belang, maar dit mag nooit afbreuk doen aan de tekst.

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren waarop je jouw website zoekmachine proof kunt maken. Dit zijn echter enkel manieren waarop je dit op natuurlijke wijze doet en zo zichtbaar wordt in het algoritme van Google.

Er is ook nog een andere maner, namelijk SEA. Search Engine Advertising, ofwel advertenties in zoekmachines die jou een hogere positie in Google geven. Een sea specialist is vaak ook bevoegd voor SEO-werkzaamheden en vice versa. Het verschil tussen SEO en SEA is dat de ene dus de zoekmachine resultaten op natuurlijke wijze beïnvloed en de ander via betaalde advertenties.

Voor- en nadelen van SEO en SEA

Maar waar kies je precies voor? Op het gebied van online marketing is heel veel mogelijk. Er zijn heel veel verschillende dingen die effect kunnen hebben op jouw online zichtbaarheid. Dit merk je bijvoorbeeld aan het feit dat een social media marketeer doorgaans ook verstand heeft van andere SEO-activiteiten en genoeg weet over SEA-opties. Alles hangt met elkaar samen. Vaak wordt er dan ook gekozen voor een combinatie van verschillende mogelijkheden om de online vindbaarheid te vergroten.

Het is belangrijk om te beseffen dat SEA vooral op de korte termijn heel veel oplevert, maar geen oplossing voor de lange termijn biedt. Daarentegen geniet je wel direct van online zichtbaarheid. Dit is bij SEO niet het geval. Hierbij duurt het vaak langere tijd voordat je de vruchten plukt van jouw marketing strategie. Een seo scan doen is dan ook slim om te zien waar je staat en wat er mogelijk nog aangepast moet worden.